DavisCup2009De inschrijving voor de Davis Cup is weer geopend!!

Voor wie?

Voor leden en winterleden vanaf 16 jaar (in november) die van tennissen en gezelligheid houden! Volledige beschikbaarheid tijdens het toernooi is heel fijn maar niet verplicht. Mocht je onverhoopt toch verhinderd zijn moet er door de teamcaptain vervanging worden gezocht. De teamcaptain kan hiervoor een beroep doen op de reservelijst. Aanmeldingen voor de reservelijst zijn daarom meer dan welkom. Je kan je ook voor een team EN als reserve aanmelden. Wordt jij 16 tussen december en maart mag jij je wel als reservespeler opgeven.
Je geeft alleen jezelf op (en eventueel één teamgenoot. Zie verderop) en wij delen de teams in. Dus “Ik ken niemand” betekent dat je lekker mee moet doen omdat je bij elke speelronde meer mensen 16-32 mensen leert kennen. Het inschrijfformulier vind je hier en onderaan dit artikel.

Wanneer?
De Davis Cup wordt gespeeld in het winterseizoen. Dit jaar zullen de wedstrijden worden gepland  vanaf 11 november tot uiterlijk maart 2018. Er wordt gespeeld in poules en dat wordt gevolgd door een vervolg afvalschema.

Er zal worden gespeeld in twee wedstrijdblokken per week: vrijdagavond van 20.00 – 22.00 uur en zaterdagmiddag van 14.00 – 16.00 uur. Op zaterdag speelt een hele poule tegelijk op 8 banen (hopen wij).
Op vrijdag spelen er elke week 2 teams tegen elkaar op 4 banen maar misschien worden dat ook een paar keer 4 teams per avond. Alle partijen zullen worden aangekondigd op de site en zullen te vinden zijn op het prikbord in het clubhuis.

Weersomstandigheden
Lichte of zware regenval blijkt subjectief. Daarom zal de wedstrijdleiding beslissen of er wel of niet gespeeld zal worden. Indien mogelijk zal de wedstrijdleiding de teamcaptains tijdig inlichten wanneer er een speelronde wordt gecanceled maar in principe wordt iedereen verwacht aanwezig te zijn tijdens zijn of haar speelronde. Raadpleeg bij twijfel eerst je captain, niet de wedstrijdleiding! De wedstrijdleiding ligt de captain in als de wedstrijd niet doorgaat. Maar het kan ook gebeuren dat we hopen dat het nog mee gaat vallen en dus pas in het clubhuis een besluit nemen.

De team indeling
In tegenstelling tot de laatste jaren wordt er dit jaar per team weer een indeling gemaakt met 2 A, 4 B en 2 C spelers. Afhankelijk van de hoeveelheid inschrijvingen, speelsterktes en spelniveau wordt je ingedeeld in één van deze drie klassen. De wedstrijdleiding bepaalt in welke klasse je wordt ingedeeld, hierover is geen discussie mogelijk.

Ook dit jaar mag je één naam noemen met wie je in een team wilt spelen. Dit wordt alleen gehonoreerd als die persoon ook jouw naam op zijn formulier zet of het ons alsnog meldt als hij/zij al heeft ingeschreven. Als er meerdere namen staan worden ALLE NAMEN GENEGEERD. De wedstrijdleiding neemt alle verzoeken serieus maar honorering hangt samen met de inschrijvingen. Als we qua sterkte niet uitkomen worden verzoeken helaas genegeerd. Vooral in de A groep kan dat gebeuren als twee sterke A’s bij elkaar willen spelen.
Het eerste doel van de wedstrijdleiding is alle teams zo gelijkwaardig mogelijk in delen. Wedstrijdplezier staat bovenaan!

Per wedstrijdronde speelt iedere deelnemer in principe twee wedstrijden. Voor iedere wedstrijdronde maakt de teamcaptain een teamindeling van zijn eigen team. Een team zal (afhankelijk van de hoeveelheid inschrijvingen) bestaan uit 8 of 9 spelers. Teams met 9 spelers mogen zelf kiezen of ze met 9 of met 8 mensen aantreden. Indien de teamcaptain besluit met 9 spelers aan te treden zal er niet door ieder teamlid twee wedstrijden gespeeld kunnen worden. De teamcaptain deelt de wedstrijden in en is aanspreekpunt voor het team met betrekking tot speeldagen en –tijden.

Mocht je niet kunnen spelen, meld je dan tijdig af!!
Voorwaarde voor deelname aan de Davis Cup is dat je gedurende het toernooi niet al te veel verhinderd bent. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren is de teamcaptain verantwoordelijk voor het vinden van vervanging. Hiervoor geldt wel dat de vervanger uit dezelfde klasse (A, B of C) moet komen als de verhinderde speler. Heren mogen door dames en heren worden vervangen, dames mogen echter niet door heren worden vervangen. Deze regel is ingevoerd omdat er anders te grote sterkteverschillen binnen een team en tussen de teams kunnen ontstaan. Op overtreding van deze regel staan strafpunten, tenzij er toestemming was van de wedstrijdleiding.

De wedstrijdopzet
Alle spelers worden door ons ingedeeld in teams van zoveel mogelijk gelijke sterkte. Voor elk team wijzen wij een captain aan. Je kan ook jezelf als captain beschikbaar stellen. Het is niet mogelijk op te geven dat je geen captain wilt zijn. Wij proberen zo veel mogelijk te voorkomen dat iemand jaren achtereen captain is tenzij ze het vrijwillig zijn natuurlijk.

Alle teams krijgen een landennaam en worden door middel van loting ingedeeld in poules. . In ieder geval speelt ieder team in de pouleronden minimaal 3 wedstrijden Na de poulewedstrijden gaan uit iedere poule de nummers één automatisch door naar de kruisfinales. Voor de nummers twee hangt het ervan af hoeveel poules we krijgen. Dat zal dus na de indeling aan de captain worden meegedeeld.

De overgebleven teams spelen kruisfinales. Tijdens de kruisfinales geldt een afvalsysteem. Na iedere wedstrijdronde valt het verliezende team af. De twee laatst overgebleven twee teams spelen de finale. De verliezend halffinalisten zullen om de derde/vierde plaats spelen. De verwachting is dat deze rondes vanaf februari, uiterlijk begin maart 2016, gespeeld zullen worden.

Iedere wedstrijddag bestaat uit 2 rondes van 4 wedstrijden van 45 minuten:
Ronde 1
AB – AB
BB – BB
BB – BB
CC – CC

Ronde 2
AA – AA
BB – BB
BB – BB
CC – CC

De captain mag de verdere indeling/opstelling zelf bepalen alleen is het niet toegestaan 2x dezelfde combinatie op één dag te laten spelen. Overleg met de tegenstander zodat we kunnen voorkomen dat 2 heren tegenover 2 dames komen te staan. En probeer je B spelers wekelijks te wisselen zodat ze niet elke keer dezelfde partner hebben. Bij A en C kan dat helaas niet anders.

De puntentelling
In iedere wedstrijd worden er reguliere games gespeeld. Omdat er tijdens de Davis Cup op tijd wordt gespeeld worden er geen sets gespeeld maar worden de games per wedstrijd doorgeteld. Na iedere wedstrijd wordt de eindstand doorgegeven aan de wedstrijdleiding. Voor winst geldt twee punten, bij verlies nul punten en bij gelijkspel één punt. Aan het einde van iedere speelronde worden deze punten per team opgeteld, dit is de eindstand en moet altijd totaal 16 punten zijn. Na afloop van alle poulewedstrijden worden alle eindstanden per team opgeteld en dit is de definitieve eindstand per team. Bij een gelijke eindstand tussen teams in eenzelfde poule telt het onderlinge resultaat en als dat ook gelijk is worden de gewonnen games bepalend,

Inschrijven
Inschrijven kan t/m donderdag 19 oktober via het inschrijfformulier. Hij ligt ook in de kantine en staat ook op de site. Vul het inschrijfformulier in en post het uiterlijk 19 oktober aanstaande in de rode bus in het clubhuis of mail het naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het is dit jaar een .pdf dat gewoon met de adobe reader i8ngevuld kan worden.

Het inschrijfgeld bedraagt dit jaar nog steeds 7 euro per persoon en zal door de organisatie van de Davis Cup gebruikt worden voor versnaperingen en prijsjes en zo.

Uiteraard hebben we per vrijdagavond en zaterdagmiddag een extra vrijwilliger nodig om in de keuken te helpen of achter de wedstrijdtafel te zitten. Ook hiervoor kan je jezelf opgeven via het inschrijfformulier.


De inschrijving sluit donderdag 19 oktober 2017!!


Wij hopen op veel inschrijvingen en wensen iedereen op voorhand alvast veel speelplezier en hopen op een probleemloos toernooi!

Het Davis-Cup team:
Marianne Klaus
Yvonne Geerlings
Annemieke Schuitemaker

Ga naar boven